Η ομορφιά της χώρας μας είναι αδιαμφισβήτητη και παγκοσμίως αναγνωρισμένη. Η Ιστορία, τα τοπία, ο πολιτισμός, τα παγκοσμίου φήμης αξιοθέατα γοητεύουν τους τουρίστες από όλες τις γωνίες της γης. Ο ελληνικός τουρισμός είναι γνωστό ότι αποτελεί βασικό πυλώνα της ελληνικής οικονομίας, ωστόσο δεν είναι σημαντική μόνο η οικονομική σκοπιά, αλλά και η διαρκής διαφήμιση και προβολή που εξασφαλίζει στην χώρα μας. Κάθε ταξίδι στην Ελλάδα είναι μια εμπειρία που συνδυάζει το παρελθόν με το μέλλον, τα αξιοθέατα με τις όμορφες τοποθεσίες και την υψηλή γαστρονομία της ελληνικής κουζίνας. Κάθε χρόνο ο τουρισμός στην Ελλάδα φαίνεται ότι ενισχύεται ποιοτικά και ποσοτικά, γεγονός απαραίτητο για την βιωσιμότητα και την ανάπτυξή του. Ωστόσο, το 2024 φέρνει μπροστά μας προκλήσεις που απαιτούν σύνεση και καινοτομία, ώστε ο ελληνικός τουρισμός να συνεχίσει να λάμπει.
Ανάλυση των βασικών στοιχείων
Πριν αναλύσουμε τις προκλήσεις και τις ευκαιρίες, ας ρίξουμε μια ματιά στα νούμερα που χαρακτηρίζουν τον τουρισμό στην Ελλάδα. Σύμφωνα με στατιστικά στοιχεία από την Ελληνική Στατιστική Αρχή, ο αριθμός των τουριστών το 2023 αυξήθηκε κατά 15%, φθάνοντας τα 35 εκατομμύρια. Είναι σίγουρα ένα εντυπωσιακό νούμερο, 3,5 σχεδόν φορές τον πληθυσμό της χώρας. Και είναι ακόμη πιο εντυπωσιακό αν αναλογιστούμε πως ακόμη η επιρροή του Covid δεν έχει εντελώς κοπάσει.
Το θετικό όμως κλίμα, που έχει διαμορφωθεί, θα πρέπει αφενός να εδραιωθεί, αφετέρου – γιατί όχι? – να ενισχυθεί. Για να γίνει όμως αυτό, θα πρέπει να κατανοήσουμε τις προκλήσεις, που έχουμε να αντιμετωπίσουμε και να βρούμε τις κατάλληλες λύσεις.
Προκλήσεις
1. Αλλαγή Κλίματος και Βιωσιμότητα:
Σύμφωνα με έρευνα του Παγκόσμιου Οργανισμού Τουρισμού, το 78% των ταξιδιωτών θεωρεί την περιβαλλοντική βιωσιμότητα ως βασικό παράγοντα στην επιλογή του για διακοπές. Οι τουρίστες αναζητούν πλέον όλο και περισσότερα μέρη με πράσινο και με ευαισθησία στο φυσικό περιβάλλον. Και όλο και περισσότεροι αναζητούν μέρη και προορισμούς, στους οποίους θα μπορούν να συνδυάσουν διακοπές με δραστηριότητες στην φύση. Στην χώρα μας είναι αλήθεια πως πολλά τουριστικά μέρη δεν ανταποκρίνονται στο συγκεκριμένο μοντέλο. Πρέπει λοιπόν να προσαρμοστούμε και να δουλέψουμε πάνω σε αυτήν την κατεύθυνση.
2. Ανταγωνισμός που ισχυροποιείται:
Υπήρχε πάντοτε ισχυρός ανταγωνισμός κυρίως από άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Η Ισπανία και η Ιταλία, χώρες με επίσης μεγάλη παράδοση, προωθούν επίσης τον πολιτισμό, τις παραδόσεις και τα όμορφα τοπία τους. Πλέον αναδεικνύονται και άλλοι ανταγωνιστικοί προορισμοί όπως η Τουρκία. Για να μπορέσουμε λοιπόν να υπερισχύσουμε, θα πρέπει να βελτιωθούμε, αλλά και να διαφοροποιηθούμε.
3. Ψηφιακός Τουρισμός και Εμπειρία Επισκέπτη:
Δεν είναι μόνο οι ψηφιακοί νομάδες, μια νέα γενιά τουριστών, που σίγουρα θα μπορούσαμε να στοχεύσουμε και να προσελκύσουμε. Είναι γενικότερα όλοι οι τουρίστες πλέον, που αναζητούν ψηφιακές εμπειρίες. Η τεχνολογία παίζει πρωταρχικό ρόλο στην ζωή μας και ο τουρισμός δεν θα μπορούσε να είναι εξαίρεση. Η Ελλάδα πρέπει να επενδύσει σε ψηφιακές υποδομές, για να παραμείνει ελκυστική και ανταγωνιστική
4. Υπερτουρισμός και σχετικά κινήματα
Ο Υπερτουρισμός αναφέρεται σε ένα πολύ μεγάλο πλήθος τουριστών που επισκέπτονται μια περιοχή, το οποίο έχει ως αποτέλεσμα την πρόκληση προβλημάτων στους κατοίκους των τουριστικών περιοχών ή προστριβών με αυτούς, που αντιλαμβάνονται τους πολλούς τουρίστες ως παράγοντα αναστάτωσης της καθημερινότητάς τους.
Τα τελευταία χρόνια έχει αναπτυχθεί ένα κίνημα κατά του υπερτουρισμού με μεγάλες πόλεις να λαμβάνουν μέτρα για την αντιμετώπισή του. Υπάρχουν και στην χώρα μας προορισμοί που χαρακτηρίζονται από υπερτουρισμό και από συνθήκες, που καθιστούν την διαμονή σε αυτούς προβληματική, όχι μόνο για τους κατοίκους, αλλά και για τους τουρίστες. Και σε αυτόν τον τομέα θα πρέπει να προσαρμοστούμε, τόσο για να προστατεύσουμε την τοπική κοινωνία, αλλά και για να διαφυλάξουμε και το όνομα του ελληνικού τουρισμού και της φιλοξενίας.
Προς το Μέλλον: Αξιοποίηση των Ευκαιριών
Πολλές οι προκλήσεις, πολλές όμως και οι ευκαιρίες που υπάρχουν προς εκμετάλλευση. Θα πρέπει να δούμε ξανά την πολιτιστική μας κληρονομιά, να ανακαλύψουμε και να ανοίξουμε νέους προορισμούς, κοντινούς στις σύγχρονες απαιτήσεις και την πράσινη ανάπτυξη, να εκσυγχρονίσουμε τις τουριστικές μας μονάδες. Όλα αυτά είναι τα σωστά βήματα προς έναν βιώσιμο και ανταγωνιστικό τουρισμό.
Ο ελληνικός τουρισμός το 2024 βρίσκεται μεταξύ σημαντικών προκλήσεων αλλά και ευκαιριών. Η συνειδητοποίηση των νέων απαιτήσεων και η κατάλληλη προσαρμογή είναι ο δρόμος για την επιτυχία. Με τη σωστή προσέγγιση και τις κατάλληλες κινήσεις, η Ελλάδα μπορεί να συνεχίσει να παραμένει μια από τις καλύτερες τουριστικές επιλογές παγκοσμίως