Blog
Πόση προσοχή δίνουν τα τουριστικά καταλύματα στην Οικονομική διαχείριση?
- 24 Φεβρουαρίου, 2022
- Posted by: admin
- Category: Blog
Σε όλες τις επιχειρήσεις, η οικονομική διαχείριση θα πρέπει να αποτελεί το άλφα και το ωμέγα της Διοίκησης και της Ιδιοκτησίας. Ειδικά στην σημερινή εποχή της αβεβαιότητας και των συνεχών αλλαγών, η ανάγκη για συνεχή παρακολούθηση γίνεται ακόμη μεγαλύτερη. Οι τουριστικές επιχειρήσεις και στην περίπτωσή μας τα τουριστικά καταλύματα, θα μπορούσαν να είναι η εξαίρεση? Μάλλον όχι…
Όλοι οι τύποι τουριστικών καταλυμάτων, από ένα πεντάστερο ξενοδοχείο, που ανήκει σε μια ξενοδοχειακή αλυσίδα, μέχρι ένα μεμονωμένο Airbnb, χρειάζονται την ύπαρξη μιας σωστής οικονομικής διαχείρισης. Ωστόσο, οι Έλληνες ξενοδόχοι ή Διευθυντές πόση προσοχή δίνουν πραγματικά σε αυτό?
Για να δούμε ένα απλό παράδειγμα. Έστω ότι σε ένα ελληνικό νησί, βρίσκονται δύο ξενοδοχεία, παρόμοια σε μέγεθος και κοντά το ένα στο άλλο. Το πρώτο είναι ένα 5 αστέρων ξενοδοχείο, με πολύ υψηλό επίπεδο υπηρεσιών και πολύ υψηλή βαθμολογία στα διαδικτυακά κανάλια, όπως το tripadvisor.com ή το booking.com. Λόγω αυτών καταφέρνει να πουλάει σε μία πάρα πολύ υψηλή μέση τιμή. Το δεύτερο ξενοδοχείο είναι 4 αστέρων, με καλό επίπεδο υπηρεσιών και καλή βαθμολογία, σε όχι τόσο υψηλά επίπεδα, όσο το πρώτο, αλλά σε βαθμό, που να έχει χτίσει ένα καλό όνομα και μια επαναλαμβανόμενη πελατεία. Οι τιμές του είναι σαφώς χαμηλότερες κατά περίπου 20%. Και τα 2 ξενοδοχεία είναι καλοσυντηρημένα, χωρίς χρέη και γενικά είναι βιώσιμα. Τα οικονομικά αποτελέσματα όμως του δεύτερου, τα κέρδη του δηλαδή, είναι υψηλότερα από του πρώτου κατά περίπου 30%! Γίνεται αυτό? Να πουλάει χαμηλότερα, αλλά να έχει υψηλότερο κέρδος? Φυσικά, γιατί πολύ απλά κάνει καλύτερη διαχείριση.
Αλλά ας δούμε και μια άλλη γενική οπτική. Έστω ότι ένα ξενοδοχείο καταφέρνει να έχει μια σημαντική κερδοφορία και να κρίνεται από την Ιδιοκτησία και την Διοίκηση ως επιτυχημένο. Είναι όμως έτσι ή μήπως υπάρχουν περιθώρια για ακόμη καλύτερα αποτελέσματα?
Αν εξαιρέσει κανείς τις μεγάλες αλυσίδες ξενοδοχείων και τα μεμονωμένα μεγάλα καταλύματα, το συνηθέστερο μοντέλο λειτουργίας σε μία τουριστική μονάδα είναι χωρίς Οικονομικό Διευθυντή. Συνήθως υπάρχει το λογιστήριο (ή και όχι), που εκτελεί τις βασικές λογιστικές εργασίες, δηλώσεις, υπολογισμό μισθοδοσίας κλπ., ενώ είναι πιθανό να υπάρχει και εξωτερικός λογιστής, που επιβλέπει και βοηθάει. Την ταμειακή διαχείριση, που είναι πολύ σημαντική, την έχει συνήθως ο επιχειρηματίας ή ο Manager.
Δεν μπορεί κανείς να πει ότι αυτή η δομή και η οργάνωση δεν είναι σωστές. Άλλωστε, πώς μπορεί ένα μικρομεσαίο σε δυναμικότητα κατάλυμα να «σηκώσει» το κόστος ενός Οικονομικού Διευθυντή?
Το λάθος είναι ότι στην πλειοψηφία των τουριστικών καταλυμάτων, δεν γίνεται καθόλου οικονομική παρακολούθηση. Δεν είναι υπερβολή να πούμε ότι δεν γνωρίζει καν ο επιχειρηματίας στο τέλος της ημέρας, τι είναι αυτό που απέμεινε, ποιο είναι το κέρδος. Ή ακόμη και αν το γνωρίζει, κατά πάσα πιθανότητα, η ανάλυση και η μελέτη δεν έχει προχωρήσει στον βαθμό που θα έπρεπε, ώστε να βγουν τα κατάλληλα συμπεράσματα και να αντιληφθούν όλοι οι εμπλεκόμενοι τι πήγε καλά και τι όχι.
Πολύ ωραία όλα αυτά, αλλά τι πρέπει να γίνει, ποια είναι τα βήματα, που θα πρέπει να ακολουθεί ένα τουριστικό κατάλυμα, έτσι ώστε να πετυχαίνει μία τουλάχιστον σωστή παρακολούθηση?
1ο βήμα Καταρτίζουμε τον Προϋπολογισμό, το λεγόμενο Budget, σε επίπεδο εσόδων και εξόδων.
Με άλλα λόγια «Πού επιθυμούμε ή πού πιστεύουμε ότι θα πάμε?»
Το Budget αποτελεί τον οδηγό της επιχείρησης, τον στόχο στον οποίο όλοι θα πρέπει να μένουν πιστοί και θα πρέπει να παρακολουθούν διαρκώς.
2ο βήμα Υπολογίζουμε απολογιστικά στοιχεία εσόδων και εξόδων
Με άλλα λόγια «Πού βρισκόμαστε?»
Το Budget είναι ο στόχος. Πόσο κοντά ή μακριά είμαστε όμως? Για να το αντιληφθούμε, θα πρέπει να γίνεται υπολογισμός των πραγματικών στοιχείων εσόδων και εξόδων. Και η ανάλυση αυτή καλό και σωστό είναι να γίνεται σε μηνιαία βάση.
3ο βήμα Προβλέπουμε τα έσοδα και τα έξοδα στο μέλλον, το λεγόμενο “Forecasting”
Με άλλα λόγια «Πού πιστεύουμε πως τελικά θα φτάσουμε?»
Είπαμε και στην αρχή, ζούμε σε ένα ευμετάβλητο περιβάλλον, με τις συνθήκες και τα δεδομένα να αλλάζουν διαρκώς. Από την μία πλευρά υπάρχει το Budget – στόχος, από την άλλη ο απολογισμός εσόδων – εξόδων. Πού όμως τελικά αναμένεται να βρισκόμαστε από άποψη κερδοφορίας στο τέλος της περιόδου? Την απάντηση σε αυτό μας την δίνει το λεγόμενο forecasting, η πρόβλεψη δηλαδή για το πού αναμένεται να κινηθούν τα έσοδα και τα έξοδα μας. Και αυτό σωστό είναι να γίνεται σε μηνιαία βάση, μαζί με τα απολογιστικά στοιχεία.
4ο βήμα Δεν μένουμε αδρανείς, αλλά κάνουμε αλλαγές, όπου και όταν πρέπει
Με άλλα λόγια «Τι πρέπει να κάνουμε για να βελτιώσουμε τα αποτελέσματα ή να τα διατηρήσουμε για να πετύχουμε τον στόχο μας?»
Δεν μένουμε με σταυρωμένα χέρια. Λαμβάνοντας υπόψιν όλα τα παραπάνω, προχωρούμε στις κατάλληλες κινήσεις, όταν κρίνεται αναγκαίο και εξασφαλίζουμε το αποτέλεσμα.
Η οικονομική διαχείριση λοιπόν είναι μία διαρκής διαδικασία. Μπορεί να ακούγεται δύσκολη, αλλά με την κατάλληλη εκπαίδευση, το κάθε στέλεχος του Τουρισμού ή Ιδιοκτήτης καταλύματος θα είναι σε θέση να οργανώσει την δουλειά του και να στήσει τον μηχανισμό παρακολούθησης.
O εισηγητής μας Μούτσελος Θωμάς έχει bachelor και master στη Λογιστική & τα Χρηματοοικονομικά. Εργάζεται σαν οικονομολόγος και σύμβουλος επιχειρήσεων από το 2006.
Στο εκπαιδευτικό σεμινάριο Οικονομική διαχείριση τουριστικών μονάδων, με πιστοποίηση από την ACTA – Τεχνοβλαστός, παρέχονται όλες οι παραπάνω πληροφορίες και κατευθύνσεις, αλλά και πολλά ακόμη χρήσιμα στοιχεία για μία σωστή, ολοκληρωμένη και σύγχρονη Οικονομική διαχείριση.